20. december 2010

ApplikationOpvarmning af autoværksteder

 

 

I forbindelse med opvarmning af autoværksteder og garageanlæg, er der nogle særlige faktorer, som man bør tage med i overvejelserne, når man dimensionerer sin opvarmning.

Denne type af lokaler har ofte relativ stor loftshøjde, hvilket gør strålevarme driftsøkonomisk særdeles attraktiv.
Man vil typisk kunne opnå en besparelse på varmeudgiften på ca. 25-30% i forhold til konventionel luftopvarmning.
Besparelsen skyldes en meget lav temperaturdifference mellem gulv og loft, samt det faktum, at varmen ikke vil forsvinde "ud i den blå luft" hver gang porten går op.

 

Som nævnt ovenfor er der nogle særlige forhold, som man bør tage med i planlægningen.:

Strålevarme fungerer som emneopvarmning, og ikke som traditionel luftopvarmning.
Dvs. varmen først "udløses" når strålevarmen rammer et emne, såsom mennesker, gulv, inventar og herunder selvfølgelig også de biler, der står i værkstedet.
I ekstrem kolde perioder kan dette give nogle store temperaturudsving i lokalet, når man kører en opvarmet bil ud, og erstatter den med en nedkølet bil, som måske har stået i hårdt frostvejr i en længere periode.

I sådanne applikationer kan det være en god idé at montere en eller flere varmeventilatorer (sekundær varmekilde), der skal virke som Booster, når temperaturen falder voldsomt.  Varmeventilatoren (sekundær varmekilde) styres af en rumføler, der er indstillet til f.eks. 12° C og strålevarmen (primær varmekilde)styres af termostat indstillet til f.eks. 18° C.


Vi har fremstillet en vejledning til brug ved dimensionering af opvarmning af garageanlæg og autoværksteder.

Du kan downloade vejledningen HER

 

Læs mere om vore strålevarme og varmeventilator løsninger ved at klikke HER. 

 

retur til toppen

Downloads
Designed by Co3 Web Agency